Calling Channel 145.500 (V40)

Biasanya apabila kita memasuki kawasan lain kita akan merujuk frekuensi yang biasa digunakan di kawasan tersebut seperti di Taiping 145.250 (V20), Kuala Kangsar 145.350, Kerian 145.475 dan sebagainya untuk berhubung.

Bagi yang tidak tahu frekuensi simplex yang digunakan, maka cara yang biasa digunakan scan atau monitor dan bertanya di repeater .

Anda mungkin biasa berselisih atau berada di depan dan belakang kenderaan yang sama-sama mempunya radio. Apabila ternampak antenna dan callsign rakan tu hati terdetik untuk bertegur. Bila panggil rakan tu tak menyahut pulak, satu masalah pulak, mungkin dia monitor frekuensi lain. Mula la acara memintas dan menunjukkan isyarat jari frekuensi yang anda ingin gunakan.

Kisah ni terjadi pada aku juga sewaktu perjalanan turun dari Cameron Highland ke Simpang Pulai. Hari pulak hujan. Memang aku tak tahu pun simplex channel CH ni, dulu boleh juga monitor Local Brincang atau repeater astra Brincang.

So elok juga aku set kan calling channel rasmi 145.500 (V40), alhamdulillah ditegur oleh seorang rakan ham 9w2ILK. Dikenali sebagai Apek dan rakan dari CH. Dapatlah berbual sampai menghampir Simpang Pulai sebelum masing-masing meneruskan perjalanan.